Dokumentumaink | Támogatóink | Partnereink | Kapcsolat











Vissza ide: Rólunk írták >>

Csodakutyák a sérült gyermekekért

Több mint száz 5 és 9 év közötti értelmileg akadályozott, testi- és érzékszervi fogyatékos, halmozottan sérült, sajátos nevelési igényű gyermek részesült állatasszisztált élményterápiás fejlesztésben az idei tanévben a Csodakutya Alapítvány közreműködésével. A megkérdezett gyógypedagógusok szerint példaértékű fejlődés érhető el a gyerekeknél, ha kutyákat vonnak be a fejlesztésbe.

Army, Goldy, Zsombor, Döme és Zsömi képzett terápiás kutyák, nyugalommal, elegánsan tűrik a sok kis apró kéz érintését, a bátortalan öleléseket, a néha durva fogásokat. A kutyák képzésük során megtanulták kezelni a kellemetlen helyzeteket is. A felvezető önkéntes minden mozdulatát figyeli az eb, összeszokott párost alkotnak. Nem csoda, hónapok kemény munkája előzi meg a terápiát, az éles helyzetet, a kutya és társa képzésekre jár, megtanulják, megismerik egymás jelzőrendszereit.
Fábiánné Mile Alíz, a 2009-ben létrehozott Csodakutya Alapítvány elnöke a WEBBetegnek beszámolt arról, hogy a mozgás-, kapcsolat- és beszédterápiákat három debreceni helyszínen, a Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben, valamint a Thaly Kálmán utcai és a Kemény Zsigmond utcai óvodában szervezték meg a 2011/12-es tanévben. A költségeket a Mol Gyermekgyógyító Program keretében az Új Európa Alapítvány pályázata biztosította.

Honnan jött az ötlet?

Mint szociálpedagógus és állatszerető ember sokat gondolkodtam azon, hogyan lehetne a sérült gyerekekkel állatok közreműködésével, játékosan foglalkozni. Akkor még újnak számított hazánkban az állatasszisztált terápia - meséli az alapítvány elnöke, aki elárulta azt is, hogy az állat és gazdája, nevelője habitusától függően nagyon sok mindent megérez az eb, akár a betegséget is.

Ami külön boldogság, hogy beépült a gyerekek mindennapjaiba a foglalkozás, amely számukra játék, a kutya és kísérője számára azonban kemény munka, amely a gyógypedagógusokkal közösen kitalált elemekből, szituációs játékokból, ügyességi feladatokból áll - mondja Fábiánné Mile Alíz. Fontos hangsúlyt kap a szeretet, enélkül el sem lehet képzelni az órákat. A tanulók megsimogathatják, átölelhetik a négylábúakat, így közelebb kerülnek az állatokhoz, a gyerekek elfogadóbbak lesznek, megtanulják, mi az önzetlen szeretet. Egyszóval: megváltoznak.

Bővülne a kör, ha…

A négylábú segítők autizmus spektrumzavarral élő gyerekeket is meglátogattak idén nyáron. A sérültek ép társaikkal együtt, integrált osztályokban tanulnak a Kinizsi Pál Általános Iskolában. Amennyiben az anyagi lehetőségek engedik, a jövő tanévtől az intézmény autista tanulói is részt vehetnek a terápián. Kérdéses még azonban, hogy nyernek-e a pályázaton, ez októberben kiderül. A kutyák gondozási, állatorvosi költsége, a képzésükhöz szükséges eszközök, az utazások finanszírozása évente többszázezer forinttal terhelik az alapítvány szűkös kasszáját.

Fábiánné Mile Alíz abban bízik, hogy megvalósulhatnak a tervek és folytatódhatnak a foglalkozások, amelyekre nagyon nagy szükség van. Ezt támasztják alá a WEBBeteg által megkérdezett gyógypedagógusok is. Németh Judit úgy véli: az egyik kisfiú alig szólalt meg, nagyon nehezen fejezte ki magát, a folyamatos foglalkozásoknak köszönhetően azonban nagyon gyors fejlődést értek el. Az egyik autista gyermek először félt a kutyától, fél év telt el, amire megszokta a jelenlétét, simogatta, elköszönt tőle, lelkesen bekapcsolódott a játékokba - meséli Gődény Edit gyógypedagógus.

A legvisszahúzódóbb, legkevesebb motivációval bíró gyermek a terápia alkalmával teljesen kicserélődik, olyan feladatokba fekteti az energiáit, amelyet a kutya közreműködése nélkül meg sem próbálna. Egy pluszt ad az órarendbe beépülő foglalkozás a gyereknek és a pedagógusnak, ráadásul a kutya is fejlődik.

Forrás: Webbeteg.hu

2012.06.25.